Däcktest

bicycle-tires-236930_640Under våren har vi på Chainlife testat oss igenom ett antal downhilldäck som vi tyckt verkat intressanta. Bland de testade däcken hittar ni några nyheter såväl som gamla bekantskaper.

Vi som har testat däcken är Mårten Kihlkrans (grundare av sidan du just läser på samt forumet Pushbike.se) och Jon Lindgren (downhillvirtuos boendes i Göteborg) och efter att ha samlat ihop ett antal åktimmar på däcken i olika bikeparks (Vallåsen, Strutsa, Drammen, Ale) och pushbikebanor runt om i Göteborg samt ha bollat lite tankar fram och tillbaka mellan varandra har vi kommit fram till att betygsätta däcken enligt följande modell.

Varje däck ges ett betyg 1-5 för 6 olika bedömningspunkter, de presenteras nedan, därefter räknas ett medelbetyg fram och utifrån detta och lite allmänna synpunkter som kommer framkomma i kommentarerna till varje däck kommer vi att kora ett bästa allround-däck, samt ett bästa däck för lera, mjukt underlag respektive hårt underlag.

Bedömningspunkterna är hur däcken beter sig på:
• Lera – Riktig lera alltså. Lös vattensjuk jord som mest påminner om träskmark. Kräver ett däck som skär ner genom den lösa ytan och hittar grepp i det, förhoppningsvis, fasta underlaget under.

• Mjukt underlag – Typisk skogsstig. Här hittar vi allt från mylla till sand och jord. Underlag som kan penetreras av däckmönstret.
• Hardpack – Precis vad det låter som. Hårt packat underlag där det gäller att hitta grepp på ytan. Maskingrävda spår, berghällar, sten, osv.

Utöver detta bedöms däcken med avseende på :
• Rullmotstånd
• Slitstyrka
• Sidoväggarnas beskaffenhet – Här tittar vi på dels hur sidoväggarna håller ihop och dels hur de påverkar hur däcket upplevs; styvt kontra sladdrigt, dött kontra studsigt. Till viss del påverkar sidoväggarnas beskaffenhet hur motståndskraftigt däcket är mot punkteringar.

När du läser testet, tänk på att däcket premierar däck som fungerar till allt men inte nödvändigtvis är bäst på något. Tänk också på att bara för ett däck får ett bra sammanlagt betyg innebär inte det att det är ett väldigt bra allrounddäck. Inget test och betygssystem är perfekt och vi tänker inte ens låtsas att det här är det. Titta på diagrammen och läs kommentarerna om däcken så bör du kunna bilda dig en uppfattning. Sammanställningen i slutet berättar inte hela sanningen, tyvärr.

Nu till det roliga, däcken. Vi kommer att presentera dessa efter tillverkare i bokstavsordning.
Continental der Kaiser

Specifikation: 2.5″, Black Chili Compound.

Der Kaiser är Continentals torrdäck för framförallt relativt hårda banor. Greppet på lösa underlag är tveksamt och det känns som att däcket aldrig riktigt biter sig fast i underlaget. Det känns helt enkelt som att däcket mest surfar på ytan. På hårt underlag suger dock det mjuka gummit fast bra utan att rullmotståndet blir lidande.

Kaiser är ett stort däck med en luftvolym klart större än exempelvis Maxxis. I princip motsvarar Continentals 2.5″ Maxxis 2.7″. Den stora luftkammaren gör att däcket får en lite orolig och studsig gång vid 2 bar men sänker man trycket till 1.6-1.8 bar blir beteendet genast bättre.

Det som verkligen imponerar med der Kaiser är vilken slitvarg det är. Trots många åktimmar är våra däck knappt slitna och sidoväggarna ser ut som nya.
Continental Rain King

Specifikation: 2.5″, Black Chili Compound.

Rain King är Continentals däck för lösare och blötare underlag. Med ett glesare och aggressivare mönster hittar däcken grepp där syskonet der Kaiser inte lyckas samtidigt som de rensar lera lite bättre.

Däcken rullar helt ok men på hårt underlag kan man uppleva att de vandrar lite i sidled på grund av mönstrets utformning. I lera gör bredden tyvärr att däcket inte skär ner i leran utan mest surfar ovanpå.

Precis som med Kaiser gör den stora luftvolymen och de styva sidoväggarna att däcket känns studsigt med våra vanliga 2 bar, men sänker man trycket blir däcket betydligt trevligare. Även här är slitstyrkan och sidoväggarna suveräna.
Maxxis High Roller

Specifikation: 2.5″, Super Tacky (42a)

Maxxis High Roller är ett däck som har hängt med länge. Relativt lättrullat och med ett förutsägbart grepp på de flesta underlag har det blivit något av en favorit bland dh-cyklister världen över.

På hårdpack tycker vi att däcket har ett lite för vagt grepp, istället är det egenskaperna på mjukt underlag och i lera som imponerar med tanke på att det inte är ett dedikerat lerdäck. High Roller är helt enkelt väldigt allround och gör inte bort sig någonstans och det är där dess styrka ligger.

Tyvärr blir sidoväggarna på traditionellt Maxxis-maner snabbt väldigt trötta och det är inte ovanligt att det börjar titta ut trådstumpar med mera ganska snart. Har man otur kan man dessutom slita bort delar av mönstret helt om man åker på aggressiva underlag.
Maxxis Minion

Specifikation: 2.5″, Super Tacky (42a)

Även Minions har hängt med länge nu. Ursprungligen framtaget för den amerikanska NORBA-serien är Minions Maxxis försök att göra ett loose over hardpack däck.

På de flesta underlag är Minion förutsägbart och de sitter som ett par carvingskidor i underlaget. Tyvärr sätter däcken igen väldigt snabbt av lera vilket för dem tämligen värdelösa när det blir blött och lerigt.

Återigen lämnar sidoväggarna och slitstyrkan en del att önska.
Maxxis Swamp Thing

Specifikation: 2.5″, Super Tacky (42a)

Varken ett lerdäck eller ett torrdäck. Maxxis Swamp Thing är ett mellanting anpassat för mjuka underlag där däcket inte behöver gräva ner sig för att hitta fäste.

Det glesa mönstret rensar lera bra och den låga vikten i kombination med mönstret gör däcken lättrullade och accelerationssnabba.
Maxxis Wet Scream

Specifikation: 2.5″, Super Tacky (42a)

Förmodligen det populäraste lerdäcket i landet. Wetscreams har i Sverige blivit synonymt med lerdäck på samma sätt som utombordsmotor i många sydamerikanska läder kallas för Penta efter Volvo Penta.

Wetscreams är bra på en sak, och det är att hitta fäste i djup äcklig lera där andra däck inte har en chans. På hårt underlag och på rötter är beteendet mer tveksamt, det höga mönstret gör att däcken vandrar mycket i sidled och den lilla luftkammaren bidrar till att däcket upplevs som ostadigt på stökiga underlag.
Michelin DH Mud 3

Specifikation: 2,2″

Lite av en doldis och ett värdigt alternativ till Maxxis Wetscream, Michelins lerdäck har en något mindre luftkammare och högre sidodobbar än branschkollegan.

Det smala utförandet ser till att däcket sitter riktigt bra i djupa spår och slitstyrkan är godkänd för ett lerdäck, men naturligtvis slits de snabbt.

Något bättre över rötter än WS på grund av hur mönstret är utformat och ruggigt bra sidoväggar gör detta däck till ett bra alternativ om man önskar lite fransk gummi. Sitter på bra vid punkteringar

Hårdpackåkning är inte njutbart med dessa, de höga sidodobbarna vandrar friskt när man ger sig på underlag som inte har mjuk yta.
Schwalbe Big Betty

Specifikation: 2.4″, Gooey Gluey

Big Betty är ett torrdäck från Schwalbe och har i en lättare version blivit populär bland am-cyklister. Däcket gör inte bort sig på varken hårt eller mjukt underlag, men är inte bäst på något. I lera fungerar mönstret och bredden mindre bra och däcket glider mest.

Rullmotståndet är klart godkänt.
Schwalbe Dirty Dan

Specifikation: 2.35″, Gooey Gluey

Dirty Dan påminner mer om ett mx-däck än om ett cykeldäck. Stora fyrkantiga dubbar ger mängder av grepp på allt de kan sjunka in i.

Däcket trivs bäst på lösa relativt torra underlag där mönstret och bredden ger massor av grepp. I lera skär de inte ner tillräckligt bra för att kunna matcha lerdäcken från Maxxis och Michelin. Något som förvånar med Dirty Dan är hur bra de fungerar på hardpack, trots höjden på mönstret är det inga problem att pressa i hårda svängar även om man på off camber-sektioner kan känna att däcken börjar vandra lite i sidled när mönstret viker sig.

Rullmotståndet är förvånansvärt bra, på asfaltsträckor rullar Dirty Dan nästan lika bra som många andra däck, tex. Maxxis Minions. Tyvärr är slitbilden hemsk. Redan efter en åkdag började man se ganska mycket slitage på däcken, men trots detta har de fortsatt fungera väl.
Schwalbe Wicked Will

Specifikation: 2.5″, Gooey Gluey

Wicked Will är Schwalbes dedikerade hardpack-däck. Med lågt mönster och agressiva kantdubbar erbjuder de löjligt lågt rullmotstånd och ändå bra grepp på hårda underlag.

På mjuka underlag ger det låga mönstret dock nästan inget fäste alls och i lera kunde man lika gärna åka på semislicks. På grävda hårda banor med fast underlag och utan lerhål blir det dock inte mycket bättre än Wicked Will. Att pressa i de låga bermsen i Huskvarna var en ren fröjd med dessa däck.

En intressant sak med Wicked Will är att rotationsriktningen är tvärtemot vad man väntar sig. Schwalbe designar sina mönster enligt en annan filosofi än konkurrenterna och tanken är att de likt mx-däck ska ge mer och mer fäste ju hårdare man lutar dem in i en sväng och ju hårdare de pressas. Så titta en gång till på rotationsriktningspilen innan du monterar dessa däck. Vi fick ett antal påpekanden i liftköer om att vi monterat däcken fel…
WTB Dissent Team DH

Specifikation: 2.5″, DNA compound.

Dissent är ett däck framtaget för hårda torra bikeparkbanor och det syns tydligt när man tittar på dem. Det täta låga mönstret ger ett lågt rullmotstånd men i gengäld är greppet på löst och lerigt underlag väldigt dåligt. På hårt och fast underlag går de däremot bra.

WTB Dissent är testets billigaste däck, ca 200kr billigare styck än konkurrenterna. Tyvärr märks detta, framförallt, på sidoväggarna. Vi kontrollerade faktiskt ett par gånger att det verkligen inte var den vikbara varianten vi fått. Jämfört med Continental, Maxxis, Michelin och Schwalbe känns WTB-däcken formlösa och sladdriga innan man monterat dem.
Sammanfattning

Vid en sammanlagd bedömning har vi kommit fram till följande segrare. När vi korat våra segrare har vi gjort en subjektiv viktning av de utdelade betygen på våra bedömningspunkter ovan.

Allround: Som allroundvinnare sätter vi Schwalbe Dirty Dan. Däcket gör inte bort sig på något underlag utan fungerar precis överallt. Det sätter inte igen i lera och går förvånansvärt stadigt även på hardpack. Kan man leva med den extremt korta livslängden är det ett grymt däck.

Hardpack och torrt: Maxxis Minion. Det klassiska Minion har återigen visat sig svårslaget. Lättrullat och med ett grepp som inger förtroende blir ingen besviken. Se upp för sidoväggar som slits hårt.

Lera: Michelin DH Mud. Dessa däck är kungar i leran. Det är en hård fight och alla specifika lerdäck gör ett bra jobb, men just Michelins variant har det där lilla extra när det gäller att hitta grepp i geggan.

Kom ihåg att hela testet bygger på våra subjektiva åsikter och att du kanske har helt andra preferenser än vi som utfört testet. Har du möjlighet, testa olika däck. Dels är det hur kul som helst och dels kanske du hittar någon ny favorit.