Minitest: Baradine skivbromsbelägg

För de som cyklar mycket och inte är ekonomiskt oberoende är alla sätt att spara lite pengar välkomna. Skivbromsbelägg är en typiskt tråkig utgift som man gärna slipper om man kan, men vågar man köpa lokala cykelbutikens billigaste belägg? Under våren har jag fått chansen att få ett par Baradine skivbromsbelägg monterade på min downhillcykel och efter en hel hög med liftdagar är det dags att sammanfatta mina intryck.

De flesta cykelbutiker runt om i landet har en vägg med småtillbehör och bland alla dessa tillbehör finns det en chans att du snubblar över några gula förpackningar med bromsbelägg och texten ”Baradine”. Priset för dessa ligger på runt 120-150kr för ett par belägg så visst lockar det när priset för tex. ett par Shimano orginal kan ligga på runt det dubbla?

Beläggen jag har testat är Baradines organiska för Shimanos bromsar (XTR/XT/SLX…). När man bedömer ett par bromsbelägg är det bromskraft, slitstyrka och pris som är de relevanta bedömningspunkterna och jämförelsen sker här mot Shimanos organiska orginalbelägg i första hand.

Baradine-beläggen har faktiskt inte svikit på någon punkt. Bromskraften har i alla avseenden varit i nivå med orginalbeläggen och bromsarna har inte uppvisat några konstiga beteenden med beläggen monterade (så som glasering, överhettning, vibrationer etc.). Slitaget verkar också vara jämförbart med orginalbeläggen och alltså klart godkänt.

Priset är som sagt hälften mot vad orginalbelägg kostar. En summa som motsvarar i runda slängar en liftdag i valfri backe i exempelvis Stockholm, per broms.

Kort och får Baradine väl godkänt och 4/5 i betyg.